ریتم آهنگ

شاهین فرهت

شاهین فرهت

شاهین فرهت (زاده 7 فروردین 1326 در تهران) آهنگساز ایرانی می باشد.

وی استاد و مدیر سابق گروه موسیقی دانشگاه تهران است.

 

شاهین فرهت فرزند غلامعلی فرهت است. پدرش از شاگردان درویش‌خان بود و تار می‌نواخت. او از پنج‌سالگی آموختن موسیقی را آغاز کرد و از سیزده‌سالگی شروع به نواختنِ پیانو کرد.

شاهین پس از این‌که در مقطع کارشناسی رشته موسیقی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد، برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا رفت. او از دانشگاه نیویورک در مقطع کارشناسی ارشد رشته آهنگسازی  مدرک گرفت و یادگیری آهنگسازی را در کلاس‌های اِزرا لدرمن (1924–2015)، آهنگساز مطرح آمریکایی، ادامه داد. پس از آن، به دانشگاه استراسبورگ فرانسه رفت و در رشته آهنگسازی دکترا گرفت. موضوع رساله دکترای او در ارتباط با آثار آهنگسازان ایرانی بود. فرهت از سال 1355 در گروه آموزشیِ موسیقی دانشگاه تهران تدریس می‌کند. همچنین مدتی مدرس موسیقی ایران در سوئد بوده و استاد آکادمی موسیقی این کشور در رشته آهنگسازی است.

فرهت تا کنون بیش از 80 اثر موسیقی در فرم‌های مختلف ساخته‌است که شامل سمفونی‌ها، کوارتت‌ها  و کنسرتوها و چند قطعه دیگر می باشد.

دکتر شاهین فرهت بیش از هشتاد اثر موسیقی در فرم های مختلف موسیقایی ساخت که اغلب این آثار در داخل و خارج از کشور به اجرا درآمده است.

محرومیت موسیقی فاخر
 جذب مخاطب از راه موسیقی
 همه خیابان‌های تهران برای من پر از خاطره است 
 
ساز‌ها برای من پاسپورت ندارند

 

سمفونی‌ها

سمفونی شماره 1خیام

سمفونی شماره 2

سمفونی شماره 3

سمفونی شماره 4

سمفونی شماره 5ایرانی

سمفونی شماره 6دماوند

سمفونی شماره 7ایران

سمفونی شماره 8امام رضا (ع)

سمفونی شماره 9خلیج فارس

و ...

 

سه کوارتت زهی - سه کنسرتو برای پیانو و ارکستر - کنسرتو برای کلارینت و ارکستر- چندین قطعه برای پیانو - چندین قطعه آوازی بر روی اشعار شعرای بزرگ کلاسیک ایران مانند حافظ، سعدی، خیام، مولانا - سیمفونیتا برای ارکستر زهی و دو کنتاک برای صدای باریتون و ارکستر از آثار دیگر فرهت می باشد.

آخرین کار فرهت، سمفونی تهران است که بخش‌هایی از آن در مراسم تقدیر از زحمات چندین ساله‌اش در فرهنگستان هنر (28 بهمن86) اجرا شد..

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”